مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم)

مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم)

دانلود مبانی نظری الگوهای تدریس در قالب فایل word در حجم 27 صفحه بطور کاملاً ویرایش شده به همراه منابع استفاده شده و

مشخصات فایل

تعداد صفحات 27
حجم 0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی

توضیحات کامل

دانلود مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) در قالب فایل word در حجم 27 صفحه بطور کاملاً ویرایش شده به همراه منابع استفاده شده و …


————————————————————————


بخشی از متن :


تدریس

تعاریف زیادی از تدریس انجام گرفته است. یک سلسله فعالیت ­های منظم و هدفدار و از پیش طراحی  شده (صفوی، 1375). بیان صریح معلم درباره ­ی آنچه باید یاد گرفته شود (همان منبع). به وجود آوردن تغییر مناسب در رفتار شاگرد (دیویس، 1377). شعبانی (1383) تدریس را تعامل یا رفتار متقابل معلم و شاگرد، بر اساس طراحی منظم و هدفدار معلم برای ایجاد تغییر در رفتار شاگرد می­ داند. تدریس فعالیتی است كه در كانون و نقطه تلاقی همه عناصر آموزشی قرار دارد و مهم­ترین عملكرد معلم در كلاس درس محسوب می ­باشد كه زمینه را  برای یادگیری فراهم می­سازد. تدریس فرایند تسهیل كننده­ ی یادگیری است (مرادی و همکاران، 1390).

رویکرد جدید در تدریس

امروزه دیدگاه بشر از تدریس صرف در کلاس درس فراتر رفته و رویکردها و گرایش­های جدید که حاصل یافته­ های علوم تربیتی، روان­شناسی، جامعه شناسی و مدیریت هستند، در عرصه تدریس و معلمی توجه دارد، این رویکردها سبب می ­شوند که معلمین با وسعت نظر بیشتری به تدریس و نقش خود بنگرند و با بکارگیری آن­ها کیفیت یادگیری و رشد همه جانبه دانش ­آموزان را بهبود بخشند (سمیعی رومدشتی، 1388). 

امروزه تدریس، در آموزش و پرورش فقط «تدریس و یاددادن» نیست، بلکه «برانگیختن و راهنمایی یادگیری و یادگیرندگان» است. معلم موفق، معلمی نیست که تنها آموزش می ­دهد،  بلکه کسی است که فرصت­های یادگیری را فراهم می ­سا­زد (شعاری­نژاد، 1381).

الگوهای تدریس

الگو، معمولاً به نمونه ی کوچکی از یک شیء یا به مجموعه ­ای از اشیای بی­ شمار گفته م ی­شود که ویژگی­های مهم و اصلی آن شیء بزرگ یا اشیاء را داشته باشد. الگوی تدریس، چهارچوب ویژه ­ای است که عناصر مهم تدریس در درون آن قابل مطالعه است. انتخاب یک الگوی تدریس، بستگی به نوع آگاهی معلم از فلسفه و نگرش­های تعلیم و تربیت خواهد داشت (سمیعی رومدشتی، 1388).

الگوهای تدریس ابزار مهمی برای گشودن راه سازماندهی آموزش و پرورش، برای بهره­ گیری از انواع هوش و افزایش یادگیری است. بنابراین بسیاری از تفاوت­هایی که در اغلب آموزش­های سنتی بازدارنده یادگیری هستند، مانند تفاوت­های جنسی، نژادی، فرهنگی و زمینه ­های اقتصادی- اجتماعی، در مقابل قدرت آموزش و پرورش با الگوهای تدریس که ابزار آموزش به خویشتن را در اختیار دانش آموزان قرار می­ دهد، ناچیز است (بهرنگی؛ آقایاری، 1383).

هنر معلم در انتخاب الگوها و روش­های تدریس نمایان می­شود شاید بتوان گفت به تعداد معلمان روش تدریس وجود دارد؛ چرا كه روش­های تدریس بیشتر شخصی هستند. هر معلمی به تجربه و گذشت زمان شناخت نسبتاً كاملی از خود و ضعف­ها و قوت­ هایش به دست می­ آورد و با تکیه بر خلاقیت، ابتكار و نوآوری شخصی خود روش تدریس مناسب را انتخاب می­ كند. اما الگوهای عامتری هم برای روش تدریس وجود دارند و در حقیقت چارچوب­ هایی هستند كه روش­های تدریس درون آن­ها جای دارند (آزمون، حسنلو، 1391).

باید باور كرد كه روزگار «معلم محوری» سپری شده و عصر تازة دانش ­آموز محوری آغاز شده است. امروزه نظام آموزش را بردار دو سویة معلم و شاگرد مشخص می­ كند و به مدد وارد شدن دانش­آموزان به دنیای تدریس، معلم به راحتی می­ تواند براساس توانایی شاگردان خود، الگو یا الگوهای مناسب آموزشی را انتخاب كند. نه تنها به كفیت تدریس بهبود بخشد، بلكه فرصتی برای بروز استعدادها، خلاقیت­ها و مهارت­های فردی در اختیار دانش ­آموزان قرار دهد اما چشم دوختن به معلم و دقیق شدن به پالایش و نو شدن او کافی نیست. توجه به لایة دوم نیز كه همان كیفیت شغلی است، ضروری به نظر می­رسد. معلم باید از كفایت شغلی مناسب برخوردار باشد تا بتواند با اطمینان و آرامش، پذیرای تحولات پیرامون خویش باشد. معلم به عنوان كلید طلایی كیفیت تدریس، می ­تواند متضمن پوست­ اندازی كالبد قدیمی مدارس باشد. در فرایند آموزش، معلم اثربخش معلمی است كه ضمن آشنایی با انواع روش­های تدریس با بهره­گیری از الگوهای گوناگون تدریس و با توجه به موضوع درس، اهداف آموزشی، شرایط محیط و … الگوی مناسب را انتخاب كند و با تدریس مؤثر، موجبات حفظ پویایی و تكامل را در دانش­ آموزان به وجود آورد (آزمون، حسنلو، 1391).

طبقه ­بندی الگوهای تدریس

در یك تقسیم ­بندی، الگوهای تدریس به دو دسته عمده الگوهای مكانیستی و الگوهای ارگانیستی تقسیم می ­شوند. در الگوی مكانیستی كه الگویی بسیار قدیمی است، شاگرد به عنوان موجودی غیرفعال، تهی و انفعالی در نظر گرفته می ­شود كه ذاتاً تنبل و تن­ پرور است. مطابق این الگو، فعالیت در اثر فشار نیروهای خارج انجام می­ گیرد. بنابراین، هدف آموزش و پرورش انتقال فرهنگ، پر كردن ذهن شاگرد و شکل دادن رفتار او مطابق با روش­های از قبل تعیین شده است. این الگو بیشتر «معلم مدار» نامیده می­ شود. هدف این گونه الگوهای یادگیری فقط گذراندن امتحان به منظور ارزیابی حافظه است. در مقابل الگوهای مكانیكی، الگوهای ارگانیكی مطرح می ­شوند که طبق آن­ها، توجه به شاگرد و  توانایی­ های او از اهمیت خاصی برخوردار است. مطابق این الگو شاگرد به عنوان موجودی كه ذاتا فعال است در نظر گرفته می­ شود. و هدف آموزش و پرورش بهبود و پرورش مداوم افراد در جهت به ظهور رساندن توانایی­ های بالقوة آنان است. این الگو را الگوی «شاگرد مدار» نیز نامیده ­اند (آزمون، حسنلو، 1391).


————————————————————————

بخشی از منابع :

– شعبانی، حسن، 1386، روش تدریس پیشرفته، چاپ دوم، تهران: انتشارات سمت.

– مرادی، مسعود؛ فردانش، هاشم؛ مهرمحمدی، محمود؛ موسی­ پور، نعمت الله، 1390، مبانی و ویژگی­های یك الگوی تدریس برای انواع دانش روش كاری، فصلنامه­ی روانشناسی تربیتی، شماره بیستم.

  – آزمون، جواد؛ حسنلو، محمدباقر، 1391، معلمان تربیت بدنی و الگوهای تدریس، آموزش تربیت بدنی، دوره سیزدهم/شماره 2.

– جوادی ­پور، محمد؛ عسگری، مجیدعلی؛ کیامنش، علیرضا و محمد جنیری، 1385، طراحی و اعتبار بخشی الگوی مطلوب برنامة درسی تربیت بدنی دورة ابتدایی ایران، نشریة پژوهش در علوم ورزشی، شماره12.

– ملائی­ نژاد، اعظم، 1391، صلاحیت­هاى حرفه­اى مطلوب دانشجو معلمان دورة آموزش ابتدایى، فصلنامه نوآوری­هاى آموزشى، شمارة 44، سال یازدهم.

– شاه­ نعمتی، سیده­ زهرا؛ فانی، حجت­ الله، 1387، مقایسه اثر پیش سازمان دهنده و روش سخنرانی در افزایش یادیاری و وسعت انتقال و رابطه­ی آن با سطح عملکرد تحصیلی دانش­آموزان دختر پایه­ی چهارم ابتدایی شهر مرودشت، پژوهشنامه­ تربیتی، سال چهارم، شماره 16.

– Grant, Carl A. & Maureen Gillette (2006). A Candid Talk to Teacher Educators about Effectively Preparing Teachers Who Can Teach Everyone’s Children, Journal of Teacher Education , Vol. 57, No. 3

– Avalos, Beatrice. (2005). Learning  to  teach  in  the  knowledge  society: The  cace  of  chile,  in  juan  manuel  moreno, Learning  to  teach  in  the  knowledge  society, final  report  World  Bank.

-Pregnet, R. (2000). Teaching Methods and group work. Charting your course: how to prepare to teach more effectively. Atwood Publishing, Madison, Wisconsin, pp 74-98.

– Gordon, Mordechai. (2008). Between Constructivism and Connectedness, Journal of Teacher Education,Vol 59, No 4, PP 322-331.



توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

دانلود کارآموزی مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از download

خرید فایل word مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از download

دریافت فایل pdf مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از download

دانلود پروژه مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از download

خرید پروژه مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از download

دانلود فایل مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از download

دریافت نمونه سوال مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از download

دانلود پروژه مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از download

خرید پروژه مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از download

دانلود مقاله مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از download

دریافت مقاله مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از download

خرید فایل مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از download

دانلود تحقیق مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از download

خرید مقاله مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از download

دانلود فایل pdf مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از download

دانلود مقاله مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از www

خرید پروژه مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از www

دانلود فایل مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از www

دریافت فایل word مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از www

خرید نمونه سوال مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از www

دانلود فایل مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از www

دریافت فایل word مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از www

دانلود فایل word مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از www

خرید فایل مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از www

دانلود تحقیق مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از www

دریافت فایل pdf مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از www

دانلود پروژه مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از www

خرید کارآموزی مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از www

دانلود فایل pdf مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از www

دانلود کارآموزی مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از www

دانلود مقاله مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از pdf

دریافت پروژه مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از pdf

دانلود فایل pdf مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از pdf

خرید فایل مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از pdf

دانلود فایل pdf مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از pdf

دریافت کارآموزی مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از pdf

دانلود پروژه مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از pdf

خرید تحقیق مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از pdf

دانلود پروژه مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از pdf

دریافت تحقیق مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از pdf

خرید فایل مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از pdf

دانلود پروژه مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از pdf

خرید فایل مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از pdf

دانلود نمونه سوال مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از pdf

دانلود فایل مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از pdf

دانلود کارآموزی مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از word

دریافت فایل مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از word

دانلود فایل مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از word

خرید نمونه سوال مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از word

دانلود تحقیق مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از word

دانلود تحقیق مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از word

خرید فایل word مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از word

دانلود پروژه مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از word

دریافت فایل مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از word

دانلود پروژه مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از word

دانلود پروژه مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از word

دانلود فایل مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از word

دریافت فایل مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از word

دانلود پروژه مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از word

دانلود کارآموزی مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از word

دریافت تحقیق مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از free

دانلود مقاله مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از free

دانلود فایل pdf مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از free

خرید تحقیق مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از free

دانلود پروژه مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از free

دریافت کارآموزی مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از free

دانلود فایل word مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از free

دریافت مقاله مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از free

دانلود فایل مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از free

دانلود فایل مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از free

دریافت فایل pdf مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از free

خرید کارآموزی مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از free

دانلود کارآموزی مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از free

دریافت فایل word مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از free

خرید تحقیق مبانی نظری الگوهای تدریس (فصل دوم) از free


مطالب تصادفی